Mariana Cuță
Nicolae Cuta
Roxana Dobre
Fundația pentru Dezvoltarea Economiei Sociale
Fundația pentru Dezvoltarea Economiei Sociale implementează proiectul „FAST – Specializarea în Formarea Adulților prin Traineri”, sub numărul de identificare 2022-2-RO01-KA122-ADU-00099155, cu finanțare din partea programului Erasmus+. În cadrul acestui proiect, trei dintre formatorii noștri au luat parte la un curs intitulat „Facing diversity: inclusive education strategies for learners with fewer opportunities” în Lisabona, Portugalia, între 10 și 16 august 2023, organizat de New Horizons Malta.
Scopul acestui curs a fost de a îmbogăți abilitățile profesionale și cunoștințele metodologice ale formatorilor pentru a facilita educația incluzivă, a promova incluziunea socială și a desfășura strategii de suport care să asiste persoanele cu dificultăți de învățare, prin intermediul tehnicilor de învățare experimentală și participativă. Instructorii și-au apropriat principiile fundamentale ale educației pentru a cultiva un mediu de învățare deschis și inclusiv.
Cursul a oferit o șansă de neegalat pentru profesioniștii din domeniul educației adulților să investigheze și să înțeleagă mai bine cum să genereze un mediu educațional mai deschis și accesibil pentru toți participanții.
Un punct central al cursului a fost accentul pe conceptul de incluziune educațională. Participanții au explorat diferitele nevoi ale elevilor și au identificat metode inovatoare pentru a crea un mediu sigur și ospitalier, care să promoveze participarea activă a tuturor, indiferent de provocările individuale.
Abordarea metodologică a facilitat interacțiunea eficientă între participanți, realizarea tuturor activităților și, în cele din urmă, îndeplinirea obiectivelor stabilite și satisfacerea așteptărilor fiecăruia. Activitățile nonformale au subliniat importanța lucrului în echipă, exercițiilor de dinamizare și reflecție.
Cursul a demarat cu exerciții de familiarizare și tehnici de stimulare a creativității. A fost examinat modelul Iceberg al culturii organizaționale, conceput de Edward Hall, și a fost aplicată metoda D-I-E – Descriere, Interpretare, Evaluare – pentru a diferenția între observație, gândurile și sentimentele asociate cu observația. Zilele de curs au inclus elemente interactive care au profilat participanții și au încurajat schimbul de bune practici.
Cursul a abordat dimensiuni cheie ale incluziunii, precum conștientizarea diversității culturale și identitare, evitarea stereotipurilor și prejudecăților, promovarea unui climat educațional pozitiv, și dezvoltarea competențelor cheie prin activități aplicabile și în sala de clasă, instruirea diferențiată și valorificarea resurselor individuale și de grup în gestionarea diversității printr-o strategie incluzivă, chiar și în afara spațiului tradițional de învățare.
Participanții cursului de-a lungul celor șapte zile au acumulat cunoștințe, abilități și competențe care îi vor susține în demararea propriilor inițiative centrate pe incluziune. Subiecte precum esența creativității, principiile și beneficiile acesteia în educație, și cum creativitatea poate fi utilizată pentru gestionarea claselor incluzive au fost de asemenea discutate. Cursul a oferit și o platformă pentru dialog intercultural și schimb de practici valoroase între repre
În cadrul sesiunilor de formare, s-au explorat esența creativității, precum și principiile și avantajele acesteia aplicate în cadrul educației incluzive, împreună cu metode de utilizare eficientă a creativității pentru gestionarea eficace a unor clase diverse. De asemenea, programul a promovat schimbul de cunoștințe și experiențe între cadrele didactice din diferite țări, punând în lumină similitudinile și diferențele dintre sistemele educaționale din România, Turcia, Spania și Germania. Punctul culminant al cursului a fost instruirea participanților în utilizarea unor tactici constructive și aplicabile pentru sporirea comunicării eficiente cu persoanele din medii defavorizate.
În plus, s-au prezentat diverse abordări pentru gestionarea conflictelor și diferite stiluri de rezolvare a acestora, integrând elemente fundamentale ale educației incluzive, precum jocurile de rol, teatrul forum, tehnica mozaic și improvizația. Ultimele zile ale cursului au inclus o imersiune profundă în strategiile de incluziune, evidențiind metode de lucru creative adaptabile atât în medii închise, cât și deschise. S-au discutat, de asemenea, motivele care impulsionează motivația, metodele de creștere a acesteia, precum și strategii de maximizare și răspândire a impactului, inclusiv prin utilizarea metodei „silent floor”.
În concluzie, participarea la cursul „Facing diversity: inclusive education strategies for learners with fewer opportunities” a echipat formatorii nu doar cu cunoștințe teoretice, ci și cu resursele practice și încrederea de a modela un cadru educațional mai deschis și echitabil. Această formare continuă este crucială pentru a pune bazele solide ale unui viitor educațional unde fiecare individ are posibilitatea de a-și realiza potențialul la maximum, indiferent de circumstanțele sau provocările pe care le întâmpină.
,,Conţinutul prezentului material reprezintă responsabilitatea exclusivă a autorilor, iar Agenţia Naţională şi Comisia Europeană nu sunt responsabile pentru modul în care va fi folosit conţinutul informaţiei”.